Nie wyobrażam sobie konstruowania >> strategii komunikacji << bez dogłębnego poznania firmy. Dlatego niezbędnym elementem procesu tworzenia strategii komunikacji w agencji ReBrain są warsztaty strategiczne, konsultacje i spotkania. W trakcie ich trwania mamy kontakt z reprezentantami wszystkich działów w firmie (łącznie z zarządem). Na tych warsztatach to uczestnicy wykonują największą pracę. Na bazie zleconych przez nas zadań dzielą się swoją wiedzą oraz odczuciami względem firmy. Konstruowane one są w taki sposób, aby każdy czuł swobodę podzielenia się swoją opinią bez obawy przed konsekwencjami mówienia źle o firmie. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest to, że ludzie chętniej angażują się w realizację strategii, w której procesie tworzenia brali udział.
Identyfikacja słabych stron marki kluczem do autentycznej komunikacji.
Im więcej problemów, blokad, hamulców wyłapiemy na tym etapie – tym skuteczniejsza będzie zaprojektowana przez nas strategia. Na tym etapie często zarząd uświadamia sobie jak różnie postrzegana jest firma w samym jej środku. A jeżeli nie jest spójna w środku, to jak ma prowadzić spójną komunikację na zewnątrz? Szczególnie, gdy firma nie posiada strategii komunikacji, która by określała charakter marki.
Warsztaty strategiczne najtrudniejsze są dla członków zarządu, związanych emocjonalnie z firmą bardziej niż jakikolwiek pracownik. Właśnie wtedy na stole operacyjnym kładziemy firmę i zaczynamy sekcję na żywym organizmie. Panuje zasada totalnej szczerości. Wywlekamy wszelkie bolączki, słabe punkty, wąskie gardła, niedziałające procesy, codzienne problemy wszystkich działów. Komunikacja będzie skuteczna, jeżeli będzie autentyczna. Nie da się być autentycznym nie znając swoich słabych stron i obszarów do poprawy lub zmiany. Proces ten jednak nie przebiega jak roast standuperów. Do tego, abyśmy mogli nakreślić prawdziwy obraz firmy wykorzystujemy szereg ćwiczeń i zadań, które uczestnicy wykonując trochę nieświadomie malują nam tem obrazek. Fragment po fragmencie.
Warsztaty strategiczne to także poszukiwanie cech wyróżniających markę.
Nie skupiamy się jednak tylko na słabych stronach (chociaż są one bardzo ważnym elementem warsztatów). Wspólnie identyfikujemy również dobre strony, szanse i wartości, które mogą wyróżnić firmę od konkurencji. Zawsze poszukujemy punktów zaczepienia, które w późniejszych etapach konstruowania strategii zamieniamy w unikatowe wartości (USP) lub do wyszukania możliwości powiązania marki z konkretnymi sytuacjami i potrzebami konsumenta (mentalna dostępność, CEP). Czasami okazuje się, że takich wyróżników nie ma i należy wykonać dodatkową pracę i takowe stworzyć. Konkurowanie ceną to nigdy nie jest dobra, długofalowa strategia.
Nie zmniejszymy ilości Twojej pracy. Sprawimy, że będzie bardziej efektywna.
Podczas rozmów o współpracy zawsze podkreślamy, że nasza obecność może sprawić, że w firmie będzie więcej pracy, nie mniej. Nie udajemy też, że znamy się na każdej branży i jesteśmy zaznajomieni ze wszystkimi niuansami. Pracując ramię w ramię z osobami z firmy jesteśmy w stanie tworzyć autentyczne, skuteczne strategie komunikacji dopasowane do firmy i branży.
Czy jesteś gotowy na to, abyśmy Twoją markę wzięli pod skalpel?
Napisz: kmirowski@rebrain.pl
Inne artykuły dotyczące strategii tworzonej przez ReBrain znajdziesz tu: whysosocial.pl