Chcąc wprowadzić markę Jutrzenka Petit Buerre w świat Internetu postanowiliśmy (z Agencją Społem) nie tylko zaistnieć w Internecie, ale również poza nim. Strategia opierała się na synergicznych działaniach w świecie rzeczywistym oraz w świecie wirtualnym. Na czym polegały? Poza założeniem i rozpoczęciem komunikacji w kanałach społecznościowych stworzyliśmy foodtrucka, który jeżdżąc po całej Polsce miał zaktywizować konsumentów, zbudować bazę materiałów fotograficznych budować relacje z ludźmi, które spotkał na drodze. Udało się zrealizować wszystkie zakładane cele.
Zaczęło się od komunikacji w Social Media.
Działania rozpoczęliśmy od założenia Jutrzence kont na Facebooku oraz Twitterze. Od początku prowadzona została komunikacja, działania reklamowe (facebook ads) oraz reaktywna komunikacja z Użytkownikami. Przeszukiwaliśmy twittera pod kątem dyskusji na temat deserów, ciast, słodkości itp. I włączaliśmy się do dyskusji jako Jutrzenka Petit Buerre. Poza kanałami społecznościowymi uruchomiona została strona Internetowa, w ramach której Użytkownicy mogli dowiadywać się więcej o produktach oraz poznawać przepisy na desery, w których mogliby wykorzystać herbatniki. Strona została od razu zaprojektowana w technologii Responsive Web Design. Jednocześnie rozpoczęliśmy działania pod kątem pozycjonowania strony (SEO) oraz kampanie SEM (głównie AdWords).
Potem przybijaliśmy piątki w realnym świecie.
Trasa naszego foodtrucka rozpoczęła się od wizyty na zlocie Foodtrucków pod Stadionem Narodowym. Tam pierwszy raz mieliśmy okazję zaprezentować przygotowane przez nas desery, które uczestnicy zlotu mogli kupić za … lajka. Ceną za deser była aktywność w mediach społecznościowych. Większość osób decydowała się na polubienie strony Jutrzenka Petit Buerre na Facebooku, za co otrzymywała deser. Część osób umieszczało też zdjęcia na swoich tablicach. Najważniejsze było jednak to, że uczestnicy spotkań mieli okazję na żywo spróbować deserów i poznać się z marką. Nie obyło się również bez wspominek. Osoby bardziej dorosłe podchodziły do nas i pytały czy to jest „TA” Jutrzenka i czy to naprawdę są TE herbatniki, które znają z dzieciństwa. Tak, to byliśmy my. Radość ze spotkania znanej z dzieciństwa marki była ogromna. W sumie rozdaliśmy ponad 2 000 deserów i kanapeczek, rozdaliśmy ponad 8 000 opakowań herbatników. Podczas wyjazdów mieliśmy okazję „dotknąć” około 50 000 osób (informacja od organizatorów zlotów oraz spotkań).
Zdjęcia „z trasy” lądowały w naszych kanałach w social media.
Okazało się, że użytkownicy byli bardzo zainteresowani relacjami z wydarzeń. Nawet najlepiej przygotowane grafiki publikowane przez strony marek są jednak traktowane jak reklama. Oczywiście osią komunikacji były różne linie komunikacyjne. Jednak to właśnie relacje z wydarzeń w postaci zdjęć cieszyły się największą popularnością (mierzoną przez liczbę kliknięć danego zdjęcia). Relacje z wydarzeń pojawiały się „na żywo” oraz jako relacja „PO”. W obu przypadkach publikowane posty wzbudzały zaangażowanie Użytkowników.
Synergia działań nakręciła wyniki.
W trakcie akcji „Herbatnikiem przez Polskę” prowadziliśmy spójne i synergiczne działania we wszystkich prowadzonych przez nas kanałach (Facebook, Twitter, WWW, SEO, SEM, Foodtruck). Pozwoliło to nam zbudować zaangażowaną społeczność szczerze zainteresowaną marką. W tym czasie na samym facebooku wygenerowaliśmy ponad 1 400 000 wyświetleń treści związanych z marką. Docieraliśmy dziennie do ponad 10 000 Użytkowników. Ponad 6 500 osób polubiło w tym czasie stronę Jutrzenka Petit Buerre na Facebooku.
Obejrzyj film i zobacz jak to wyglądało na żywo:
Zespół (Agencja Społem):
- Strategia komunikacji: Kamil Mirowski,
- Kreacja graficzna: Dawid Tarnowski,
- Koordynacja działań offline: Joanna Kołdej,
- Komunikacja w Social Media: Katarzyna Nowakowska
- Czas realizacji: 2015 rok
P.S. Kampania jako przykład połączenia działań offline z online trafiła do książki o efektywnych kampaniach w mediach społecznościowych “Skuteczne Social Media” autorstwa dr Anny Miotk.
Jeżeli chcesz poczytać o podobnych, efektywnych kampaniach i nauczyć się mierzyć efektywność działań w social media – koniecznie musisz przeczytać poniższą książkę (kliknięcie przeniesie Cię do księgarni):