Ile warte jest dla Ciebie pozyskanie nowego Klienta? A dziesięciu lub stu nowych Klientów? Takie pytanie powinieneś sobie zadać, gdy myślisz o tym, ile powinno kosztować szkolenie z Social Media. Pomyśl po co w ogóle chcesz się edukować w tym temacie? Jeżeli myślisz o szkoleniu z marketingu społecznościowego to najprawdopodobniej chcesz wykorzystać ten kanał komunikacji, aby podnieść jakość swoich działań marketingowych, co w dalszej perspektywie ma wpłynąć na zwiększenie ilości Klientów, wartości koszyka czy ułatwić kontakt handlowca z potencjalnym kontrahentem. Czyż nie? Przecież nie idziesz na szkolenie z Social Media, żeby nauczyć się jak dodawać ładne posty na Instagramie, prawda?
Żadne medium społecznościowe nie jest tak trudne do zrozumienia, by nie mógł się go nauczyć bardziej rozgarnięty szóstoklasista.
Więc czemu Ty chcesz płacić za szkolenia narzędziowe z Instagrama, Twittera, LinkedIna czy Tik-Toka? Wszystkiego tego możesz nauczyć się samodzielnie. Czytając blogi, artykuły, oglądając poradniki oraz prelekcje na YouTube lub uczestnicząc w branżowych spotkaniach jak ReBrain Meetup czy Czwartki Social Media. Chyba, że chcesz przyspieszyć proces nauki – poproś wtedy względnie rozgarniętego maturzystę. On pokaże Ci wszystkie funkcjonalności tych serwisów, nauczy Cię jak dodawać posty, zdjęcia, filmy, komentować innych użytkowników. Weźmie za to 500 zł góra. I już! Sprawa załatwiona!
Chyba, że jednak chodzi Ci o coś więcej niż dodawanie postów?
Niezależnie od tego, czy prowadzisz biznes w sektorze konsumenckim (B2C) czy biznesowym (B2B) prowadzona przez Ciebie komunikacja w mediach społecznościowych powinna wpływać na rozwój Twojego biznesu. Na koniec dnia nie będą liczyły się podniesione kciuki pod Twoim postem, ilość komentarzy czy zasięg (ilość osób, które wyświetliło treść), ale stan Twojego konta firmowego. Tego powinieneś nauczyć się na szkoleniach z Social Media – jak sprawić, by one wpływały na biznes.
Problem większości tanich szkoleń jest taki, że tych szkoleń jest tyle, co szkoleniowców. Prawie każdy, kto pracuje w branży Social Media od 2 lat prowadzi dzisiaj szkolenia.
Tylko, czy te szkolenia niosą za sobą odpowiednią wartość dla Ciebie i Twojego biznesu? Czy dwa lata publikowania postów na Facebooku to wystarczające doświadczenie, by realnie wpłynąć na rozwój Twojego przedsiębiorstwa? Każdy sam sobie musi odpowiedzieć na to pytanie.
Trenerowi nie płaci się stawek godzinowych.
Wiele firm jeszcze próbuje rozliczać się z trenerami na podstawie stawek godzinowych. To błąd sam w sobie. 100 zł czy 200 zł za godzinę wydaje nam się całkiem niezłym zarobkiem i przyjmując ten tok rozumowania – proponujemy takie stawki. Tymczasem trenerowi nie płaci się za czas, który poświęca podczas szkolenia. Płaci się za lata pracy w branży i zdobywania doświadczeń, za popełnione przez niego błędy i wyciągnięte wnioski, za eksperymenty, testy, doświadczenia. Tak jak hydraulikowi nie płaci się 150 zł za to, że puknął w rurę. Płaci się za to, że wie, w którą rurę należy puknąć.
Przeczytaj również u Artura Roguskiego (WhySoSocial):
Ile kosztują DOBRE szkolenia social media
Ile więc powinno kosztować szkolenie z Social Media?
To zależy. Przede wszystkim od Ciebie, Twojej firmy, zespołu oraz celu (biznesowego!) zakupu szkolenia. Załóżmy, że pracujesz w branży B2B. Pozyskanie JEDNEGO Klienta to dla Ciebie przychód 150 000 zł. Szkolenie z komunikacji biznesowej na LinkedIn (tak, prowadzę takie ;)) sprawi, że łatwiej będzie Ci pozyskać Klienta i w rezultacie po roku będziesz miał tych Klientów o 3 więcej niż w roku ubiegłym. Przychód dla firmy – 450 000 zł. Ile jesteś w stanie zapłacić za to szkolenie? 1-2% przychodu? Brzmi rozsądnie? A 400 zł za 2-godzinną konsultację, dzięki której pozyskasz 1 dodatkowego Klienta w ciągu roku? To dużo czy mało? Pogadajmy :)
Kiedy nie warto przepłacać?
Niestety jednak sam wysoki koszt szkolenia nie gwarantuje jego efektywności czy skuteczności. Często „cewebryci” marketingowi lśniący w Social Mediach również nie będą w stanie dać Ci odpowiedniej wartości. Dlaczego? Bo zamiast zajmować się biznesem (swoim i Klienta) zajmują się robieniem szkoleń, siedzeniem w Social Mediach i pisaniem książek. Są teoretykami w świecie, w którym „wczoraj” oznacza „wieku temu”. Dlatego…
Zawsze weryfikuj kto ma prowadzić szkolenie!
Jakie ma doświadczenie, czy robił coś więcej niż Social Media dla Klientów agencji, czy będzie potrafił spojrzeć z perspektywy biznesu, z Twojej perspektywy? Czy zna się tylko na narzędziach czy narzędzia traktuje (nomen omen) narzędziowo a uczy filozofii, ideologii, podejścia?
To jak? Ile powinno kosztować szkolenie z Social Media dla Ciebie?