Jak to się dzieje, że mając 10 000 fanów Twój post dociera tylko do 100 z nich? To normalne. Tak działa algorytm Facebooka, który decyduje, czy Twój post wyświetlić na tablicy Twoich fanów, czy też nie. EdgeRank (tak nazywa się algorytm) to obecnie bolączka wszystkich administratorów stron. Najprostszym i najbardziej skutecznym sposobem na zwiększenie zasięgu jest oczywiście skorzystanie z płatnej promocji. Co jednak, jeżeli nie masz na to funduszy lub nie potrafisz efektywnie korzystać z managera reklam (korzystanie z opcji „promuj post” jest zdecydowanie mniej efektywne)? Możesz skorzystać z kilku porad, które pomogą zwiększyć zasięg Twojej strony.
Jest wiele teorii na temat tego, które działania Użytkownika wpływają na widoczność postu. W branży reklamowej chodzi legenda, że czynników wpływających na wyświetlanie się danej treści jest około tysiąca. Z moich doświadczeń i obserwacji wynika, że najważniejszym współczynnikiem są kliknięcia w post. Niezależnie od tego, czy klikamy, żeby powiększyć zdjęcie, przejść na stronę z publikowanego linku, lubimy, komentujemy, czy udostępniamy (chociaż czynność udostępnienia zwiększa zasięg bardzo znacznie). Można również zauważyć, że jeżeli Użytkownicy chętnie klikają w Twoje posty – kolejne posty będą miały większy zasięg nawet bez pierwszych kliknięć. Podsumowując: Co zrobić, aby zwiększyć zasięg postów? Publikować posty, które będą chętnie klikane przez Użytkowników!
Sposób #1: Organizuj konkursy,
Nie od dziś wiadomo, że organizacja konkursów to najlepszy sposób na podniesienie zaangażowania Użytkowników. Ci, zmotywowani nagrodą, chętnie udzielają odpowiedzi na pytania, publikują w komentarzach swoje zdjęcia oraz „polubiają” post. Należy jednak pamiętać o zasadach, których trzeba przestrzegać. O tym jak organizować konkursy na facebooku napisałem oddzielny artykuł (klik).
Sposób #2: Publikuj materiały Video,
Rok 2015 i 2016 to lata bardzo dynamicznego rozwoju treści video. Facebook, chcąc ukraść trochę czasu spędzanego przez Internatów na YouTube, bardzo mocno promuje treści video. Pewnie sam zauważyłeś, że filmy włączają się automatycznie, gdy przeglądasz swoją tablicę. Obraz ruchomy również przyciąga uwagę. Jak pisałem wyżej – samo kliknięcie, by obejrzeć film wystarczy, by podnieść EdgeRank postu. Dlatego warto czasami opublikować krótki (interesujący dla Użytkownika!) film.
Sposób #3: Organizuj terminowe promocje tylko dla fanów,
Dlaczego warto obserwować Twoją stronę? Dlaczego warto na nią wchodzić i czekać na posty? Czasami jest to bardzo proste – ponieważ w publikacjach pojawiają się terminowe promocje dla fanów (ewentualnie dla osób, które zobaczyły post). Publikuj posty z kodem rabatowym lub hasłem promocyjnym (np., które trzeba powiedzieć Pani przy kasie) i ogranicz je czasowo (Facebook zezwala na określenie terminu ważności posta). Taki post wyświetli się Użytkownikom, którzy najczęściej wchodzą w interakcję z Twoją stroną. Będzie to ukłon w ich stronę a jednocześnie informacja, że warto angażować się w treści, które publikujesz.
Sposób #4: Motywuj do udostępniania postów,
Często najprostsze sposoby są najlepsze. Dlatego pomyśl jakie posty mogłyby być ciekawe dla Użytkownika, powiązane z Twoją marką i chętnie udostępniane dalej? Może będą to inspirujące cytaty związane z Twoją branżą, a może przestroga? Sam pomyśl, co Ty byś chciał przekazać swoim znajomym.
Sposób #5: Publikuj linki do ciekawych artykułów,
Tym sposobem dajesz Użytkownikowi konkretne „mięso”. Linki nie muszą prowadzić do Twoich stron. Ważne, by były to strony, które są tematycznie związane z Twoją (np. prowadząc bloga kulinarnego – możesz publikować linki do ciekawych przepisów na innych blogach). Nie samo komentowanie i „reakcje” pod postem się liczą. Pamiętasz, że liczą się kliknięcia? Te kliknięcia w link liczą się równie bardzo jak polubienie czy komentarz. Warto więc poczęstować Użytkowników garścią ciekawych linków.
Sposób #6: Lojalizuj Użytkowników,
Jeżeli publikujesz ciekawe filmy, organizujesz konkursy, terminowe promocje, dajesz Użytkownikom merytoryczne treści użytkowe – możesz zasugerować, że, aby nie przegapić żadnych informacji – mogą dodać Twoje treści do wyświetlania „najpierw”. Post z taką informacją nie powinien jednak pojawiać się częściej niż raz na kwartał. W końcu chcesz Użytkowników zniechęcić do swojej strony. Nie mniej jednak – jeżeli chociaż jedna osoba ustawi sobie tę opcję – zawsze już będzie widziała Twoje treści. Liczba osób, które wyrażają taką chęć jest również informacją dla facebooka, że Twoje treści mogą być intersujące, więc będzie je automatycznie pokazywał większej liczbie Użytkowników.
Sposób #7: Promuj angażujące treści,
Wszystkie powyższe sposoby nie wymagają posiadania gotówki. Warto jednak pamiętać, że Facebook to miejsce komercyjne i przychylniejszym okiem patrzy na biznesy, które wydają jednak u nich jakiekolwiek pieniądze. Warto to jednak robić z głową. Uważam, że najlepszym sposobem na wydanie niewielkiej ilości pieniędzy z najlepszym efektem jest promocja najbardziej angażujących treści. „Dopalając” takie treści wzmacniamy jeszcze bardziej efekt kuli śnieżnej pokazując treści płatnie i angażując w ten sposób Użytkowników wpływamy również na zasięg organiczny postu oraz całej strony.
Przeczytaj również artykuł Artura z WhySoSocial: Jak za darmo zwiększyć liczbę fanów na Facebooku?