5 książek o Social Media, które musisz przeczytać

Jakiś czas temu miałem przyjemność wystąpić w podcaście Przemka Rosy. Rozmawialiśmy wtedy o biznesowym wykorzystaniu mediów społecznościowych. Przemek ma w zwyczaju pytać swoich gości o książki, które byśmy polecili. Przygotowując się do tej rozmowy zacząłem przeglądać swoją biblioteczkę i sięgać pamięcią do pozycji, które poruszają tematykę mediów społecznościowych. Podczas rozmowy poleciłem jedną pozycję. Wtedy pomyślałem, że w sumie takich pozycji, które warto przeczytać jest kilka. Sięgnąłem po te, które opisują pewne procesy i zjawiska a nie technologie czy narzędzia. Dzięki temu proponowane tytuły w większości są aktualne pomimo dynamicznie zmieniającego się środowiska. Kolejność czytania dowolna.


1. Wszyscy jesteśmy dziwni. O micie masowości i końcu posłuszeństwa – Seth Godin

Wszyscy jesteśmy dziwni. Seth Godin.

To pozycja, której żaden marketer nie powinien mieć na półce. Dlaczego? Ten manifest został wydany po to, by był przekazywany z rąk do rąk. Jest to prośba samego autora opisana na samym końcu. W manifeście Seth Godin pisze o upadku masowości i tworzenia się wirtualnych plemion skupionych wokół idei. Rozwój szybkiego internetu sprawił, że świat się bardzo skurczył. W czasie rzeczywistym możemy rozmawiać lub nawet współpracować z ludźmi rozproszonymi po całym globie. Sprawia to, że przestajemy gromadzić się wokół idei lokalności a bardziej wokół idei. Powstają społeczności fanów motocykli, ekologii, wegetarianizmu czy puzzli 3D. Książka nie opowiada o mediach społecznościowych per se, ale o społecznym zjawisku, którego zaistnienie umożliwiają właśnie kanały social media. Tworząc strategię komunikacji marki warto poznać te trendy, by bardziej zrozumieć konsumentów i ich potrzeby, które są coraz bardziej konkretne. Krzywa Gaussa się wypłaszcza powodując, że coraz mniej istotny jest tzw. „mainstream” a zdecydowanie bardziej istotne stają się indywidualności. Marki, które to zauważą i wezmą pod uwagę tworząc komunikację – wygrają w długoterminowej walce o konsumenta. (Książkę możesz >>kupić tutaj<<)


2. Social Media to ściema – B.J. Mendelson

Social Media to ściema - B.J. Mendelson

Tej publikacji nie powinni czytać marketerzy. Szczególnie ci występujący na konferencjach branżowych i uważający się za wszechwiedzących specjalistów. Mendelson rozjeżdża i walcem bez litości. Zwraca też uwagę na pompowanie baniek – influencer marketingu, guru marketingowych itp. Pomimo opisywanego rynku zachodniego (pisze o sytuacji w stanach ok 2012 roku) podczas czytania miałem nieodparte wrażenie, że opisuje naszą branżę. Książka, przez którą osobiście przeleciałem momentalnie. Miałem wrażenie jak bym czytał własne myśli i przemyślenia. Bardzo krytyczna w stosunku do branżowych zjawisk. Warto spojrzeć czasem również od tej strony. Szczególnie, gdy żyjemy w przeświadczeniu o własnej zajebistości i w bańce poklepujących się wzajemnie specjalistów od social media. Tymczasem SM to tylko jedno z nielicznych mediów i narzędzi. A social media managerowie bez szerszego kontekstu i doświadczenia marketingowego, PR-owego czy dziennikarskiego są niespecjalnie merytorycznie przygotowani do prowadzenia działań komunikacyjnych dla marek. (Książkę możesz >>kupić tutaj<<)


3. Skuteczne Social Media – dr. Anna Miotk

Skuteczne Social Media - Anna Miotk

To już drugie wydanie publikacji dr. Anny Miotk. W wielu przypadkach prowadząc działania w mediach społecznościowych skupiamy się na metrykach pośrednich – zasięgu i zaangażowaniu. Tymczasem komunikacja marketingowa powinna być częścią biznesu i realizować biznesowe cele. Dlatego ważne jest, aby nie zapomnieć, że ten zasięg i zaangażowanie konsumentów to środku do celu, a nie cele same w sobie. Autorka opisuje w tej książce w jaki sposób podejść do mierzenia efektywności takich działań. Może otworzyć też oczy na formy współpracy agencji z klientami, gdzie agencja skupia się na generowaniu dobrych statystyk (zasięg i zaangażowanie najłatwiej generować pustymi tzw. „lolcontentem”, nie mającym nic wspólnego z marką czy biznesem). A tak naprawdę powinna otrzymać informacje od firmy jakie są cele biznesowe, od jakiego momentu wychodzimy i gdzie chcemy dojść. Ścisła współpraca agencji z klientem i dzielenie się danymi (np. o sprzedaży, świadomości marki itp.) może przynieść wiele korzyści i powinno być standardem w takiej współpracy. Jeżeli jednak jako brand manager nadal boisz się dzielić danymi biznesowymi z agencją – to przynajmniej sam powinieneś mieć świadomość głębszych celów i umieć je mierzyć. W tym zdecydowanie pomogą Ci „Skuteczne Social Media”. Nowe wydanie wzbogacone zostało o przykłady ciekawych i niestandardowych kampanii z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Między innymi kampania, przy której miałem okazję pracować „Herbatnikiem przez Polskę” dla marki Jutrzenka Petit Buerre. (Książkę możesz >>kupić tutaj<<)


4. Marketing 4.0 – Philip Kotler

Marketing 4.0 - Philip Kotler

Przez niektórych znienawidzony, a przez doświadczonych marketerów uwielbiany twórca encyklopedii marketingu Philip Kotler wypuścił spod swojego „pióra” kolejną pozycję niezbędną w biblioteczce marketera. Szczególnie tego, który chciałby odnaleźć się w dzisiejszym świecie marketingu, który został wywrócony do góry nogami po pojawieniu się internetu i całkowicie wypatroszony po pojawieniu się mediów społecznościowych. Krótka (jak na Philipa) pozycja opisuje zmiany, które zadziały się w obszarze komunikacji marketingowej w „nowej” rzeczywistości. Znane (mam nadzieję) Ci pojęcie 4P (product, price, placement, promotion) przestaje funkcjonować na rzecz 4C (co-creation, currency, communal activity, conversation). Czytając tę pozycję miałem wrażenie, że autor rozwija ideę zawartą w „cluetrain manifesto”, w którym to (już w 1999 roku) autorzy pisali, że „rynki to konwersacje” i marki powinny zmienić styl z nadawania komunikatu do prowadzenia dialogu z konsumentami. Głównym wnioskiem z książki jest proste stwierdzenie, że marka powinna być przyjacielem konsumenta. Przyjacielem, który słucha, rozumie, reaguje i buduje relację poprzez dzielenie wspólnych pasji i wartości. Szczególnie w mediach społecznościowych, gdzie każda marka (przynajmniej tak ma zapisane w strategii) ma na celu budowanie społeczności wokół niej. (Książkę możesz >>kupitć tutaj<<)


 

5. Zrozumieć Social Media – Artur Roguski

Zrozumieć Social Media - Artur Roguski

Ostatnią pozycją w zestawieniu jest jeszcze ciepła publikacja Artura Roguskiego – autora bloga whysosocial.pl, eksperta z ponad 10 letnim stażem, z wykształcenia psychologiem. Jak mówi sam autor – to nie jest książka dla branży. Jest skierowana do każdego użytkownika mediów społecznościowych (czyli w sumie też dla branży). Artur w tej pozycji opisuje zjawiska, zależności i zagrożenia związane z korzystaniem z mediów społecznościowych. Stara się pokazać perspektywę użytkownika oraz tego, w jaki sposób on korzysta z social media. Dlatego osobiście uważam, że to konieczna lektura dla branży. Często zapominamy (w ferworze walki z briefami, mailami, grafikami i asapami), że insight konsumencki jest najważniejszym elementem strategii komunikacji. Dlatego, aby prowadzić skuteczne działania w mediach społecznościowych powinniśmy rozumieć użytkowników ich motywacje i procesy, w których biorą świadomy lub nieświadomy udział.  (Książkę możesz >>kupić tutaj<<).


Oczywiście, wiem że jest to subiektywny wybór wynikający również z tego, że akurat te pozycje trafiły w moje ręce. Z tych, które trafiły to właśnie te 5 polecam szczerze każdemu, kto zajmuje się prowadzeniem komunikacji w social media. Niezależnie, czy jesteś początkującym juniorem czy doświadczonym marketerem, jeżeli nie znasz którejś z tych pozycji – powinieneś to niezwłocznie nadrobić. Dla ułatwienia przy każdej mini-recemzji podałem link do miejsca, z którego możesz kupić książkę. Jeżeli uważasz, że jakiejś pozycji brakuje w zestawieniu – podziel się w komentarzu pod artykułem. Ja i wszyscy inni czytelnicy na pewno będziemy wdzięczni.

Miłej lektury!

Podobał Ci się artykuł? Polub Fanpage!

Copyright 2017 K-Media Kamil Mirowski
©  All Rights Reserved