3 sposoby jak edytować linki w poście na Facebooku

26 lipca 2017 Facebook zlikwidował możliwość modyfikacji tytułów, grafik oraz opisów w linku w poście. To część strategii walki z nieprawdziwymi treściami (fake news) oraz wprowadzania Użytkownika w błąd (link wyświetlający się w Feedzie Użytkownika mógł przedstawiać zupełnie inną treść niż strona docelowa, więc Użytkownik mógł trafiać na strony, na które wcale nie chciał trafiać). Wygląd linku, tytuł oraz jego opis są kluczowymi elementami, które skłaniają Użytkowników do kliknięcia – dlatego możliwość przygotowania tych treści pod kontem publikacji na FB jest dość istotny. Szczególnie, gdy nasza obecność na Facbeooku ma na celu głównie przenoszenia Użytkownika i budowanie ruchu na stronie własnej. Poniżej przedstawiam trzy sposoby, aby móc publikować linki z dedykowanymi treściami.

Sposób pierwszy: Dodaj dedykowane meta dane do strony pod linkiem

To chyba najprostszy sposób na publikowanie dedykowanych linków. Co prawda nie pozwala on nam edytować linków „w locie”, ale pozwala przygotować strony docelowe w taki sposób, aby pobierane przez Facebooka dane („miniaturka”, tytuł, ops) były dokładnie takie, jakie byśmy chcieli. Ten sposób przydatny jest szczególnie wtedy, gdy chcemy, aby linki wyświetlały się tak jak chcemy nie tylko na stronach, na których mu publikujemy, ale również, gdy inni Użytkownicy i inne strony będą publikowały link do artykułu.

Facebook tworząc post-link pobiera dane ze strony, którą chcemy linkować. Zazwyczaj pobiera pierwszy obrazek, tytuł strony oraz część pierwszych zdań opublikowanych na stronie. Można to jednak obejść dodając do strony docelowej nasze dedykowane treści. Wystarczy dodać trzy linijki kodu do linkowanej strony:

<meta property=”og:title” content=”Tytuł do wyświetlania na Facebooku” />

<meta property=”og:description” content=”Opis do wyświetlania na Facebooku” />

<meta property=”og:image” content=”https://www.adres.pl/obrazej.png” />

og:title – to miejsce, gdzie podajemy tytuł, jaki chcemy, aby wyświetlał się w post linku, przy czym powinniśmy pamiętać, by tytuł nie zawierał więcej niż 25 znaków ze spacjami, bo inaczej zostanie ucięty.

og:description – w tym  miejscu podajemy skrócony opis strony docelowej (np. coś w rodzaju leadu artykułu). Limit znaków tej sekcji to 30 znaków.

og:image – to bardzo istotna dana, która pozwala nam przygotować dedykowaną grafikę, która dobrze wyświetla się na Facebooku. Jeżeli chcemy promować nasze linki – dobrze, by grafika spełniała wymagania reklam z linkami (wymiary 1200×628, tekst nie zajmuje więcej niż 20% tekstu).

To nie jedyne zmienne, które możemy edytować. Pełna, oficjalna instrukcja znajduje się tutaj.

Ten sposób wymaga jednak podstawowych umiejętności webmasterskich. Jeżeli korzystamy z gotowych CMS’ów – typu WordPress – możemy posłużyć się gotowymi wtyczkami. Ja osobiście Używam wtyczki Yoast SEO, która pozwala na dodanie odpowiednich treści z poziomu każdej strony i każdego artykułu w WordPressie.

Gotowe! Jeżeli chciałbyś wprowadzić te dane do artykułu, do którego link już wcześniej był opublikowany na Facebooku – możesz zauważyć, że nadal nie wygląda poprawnie. To dlatego, że Facebook tylko raz zaciąga dane unikalnego linku i jeżeli już wcześniej je zaciągnął – nie będzie tego powtarzał. Możemy jednak zmusić Facebooka ręcznie do ponownego pobrania danych. W tym celu wystarczy użyć narzędzia, które nazywa się Facebook Debuger – wystarczy podać link, zaciągnąć dane, a później kliknąć w przycisk „scrape again”, aby pobrać dane jeszcze raz. W tym miejscu można też od razu sprawdzić, czy dane pobierają się zgodnie z naszymi oczekiwaniami.

Drugi sposób: Użyj Business lub Ad Managera

Ten sposób nie wymaga umiejętności webmasterskich, ale wymaga posiadania konta biznesowego lub reklamowego. Jeżeli kiedykolwiek używałeś w kampaniach reklamowych tzw. „dark postów” – to nie będziesz miał żadnego problemu z tym sposobem. Polega on generalnie na tym, aby najpierw przygotować post jako reklamę, a później opublikować go na stronie.

Krótko, krok po kroku:

1. Utwórz w Managerze Reklam nową kampanię z celem „Ruch lub Konwersja”.

2. Jeżeli post nie będzie reklamą – możesz pominąć opcję wyboru grupy docelowej, budżetu itp.

3. W polu „Reklama” – dodajesz odpowiednie parametry – wybierasz format (single image), grafikę, podajesz tytuł, opis, jak ma wyglądać link itp. Upewnij się jednak, by ustawić czas trwania reklamy nie dłuższy niż 48h i całkowity budżety nie większy niż 2$ (tak, dla pewności, gdyby się jednak reklama przypadkiem puściła)

4. Uruchom kampanię, potwierdź. Możesz w tym momencie zatrzymać kampanię (wyłączyć ją), jeżeli nie chcesz, aby post był użyty jako reklama.

Post został utworzony jako „dark post” w kampanii reklamowej. Aby opublikować go na swojej stronie musisz:

1. Przejdź do zakładki „Page Posts” w koncie biznesowym

2. Wybierz „zakładkę Page Posts

3. Wybierz swoją stronę na Facebooku oraz post do publikacji,

4. Kliknij w opcję „opublikuj”

Gotowe! Twój post powinien pojawić się na stronie.

Trzeci sposób wymaga… autoryzacji domeny.

Facebook pozostawił furtkę to możliwości edycji treści post linków dla wydawców. Aby jednak być uznanym za wydawcę – musimy przejść przez proces autoryzacji naszej domeny. W tym wypadku musimy koniecznie mieć dostęp do konta biznesowego (business manager) jak również dostęp administracyjny do naszej strony www (lub webmastera pod ręką). Jeżeli masz te uprawnienia – całość weryfikacji potrwa 3 minuty.

Postępuj według instrukcji:

1. W ustawieniach business managera wybieramy zakładkę domeny, klikamy w przycisk i podajemy nazwę domeny, którą chcemy dodać.

2. Po dodaniu strony możesz zweryfikować domenę przez konfigurację DNS, lub przez przesłanie pliku HTML na serwer z domeną. Ta druga opcja jest znacznie wygodniejsza. W tym momencie potrzebujesz umiejętności i dostępu webmastera. Postępuj zgodnie z instrukcjami.

3. Jeżeli wszystko się powiodło i Twoja domena została zweryfikowana – możesz dodać do swojej domeny strony z Twojego business managera. Od tej chwili na tych stronach będziesz mógł edytować posty z linkami publikowane do zweryfikowanej domeny.

Warto to zrobić, bo jak niesie wieść – drugi sposób może wkrótce nie być już aktualny, a modyfikowanie meta danych przy każdym artykule może być problematyczne.

Wybór sposobu pozostawiam jednak Tobie.

Jeżeli poradnik Ci się przydał – udostępnij go dalej, może przyda się też Twoim znajomym :)

Podobał Ci się artykuł? Obserwuj mnie na LinkedIn, aby otrzymywać więcej ciekawych treści!

Follow on LinkedIn

Ostatnie pisałem o...

Copyright 2017 K-Media Kamil Mirowski
©  All Rights Reserved