Wypijmy jednego za dupę Koseckiego!

Niedawno pisałem o tym kiedy ludzie piszą najczęściej w mediach społecznościowych o piwie. Wynikło z tego, że podczas meczów piszą dość często. Potwierdza to również wczorajszy dzień, gdy Polacy zmierzyli się na murawie z Ukrainą. Wynik meczu generalnie znany. Przegraliśmy 3 do 1. W Internecie podczas meczu pojawiły się już pierwsze memy nawiązujące do tej sytuacji. Memami się jednak nie zajmiemy. Zajmiemy się natomiast tym, jak branża piwna mogła wykorzystać wczorajszy wieczór. Według narzędzia NewsPoint wczoraj opublikowano 773 wzmianki o piwie w serwisach społecznościowych oraz mikroblogach. Najwięcej wzmianek odnotowano o godzinie 20:00, czyli w momencie startu meczu.

piwo_godzinowo_23marca2013

Źródło: NewsPoint

Nie od dziś wiadomo, że nie trzeba oglądać meczu, żeby znać wynik. Wystarczy mieć odpalonego Facebooka. Social Watching to już standardowy sposób konsumowania popularnych treści telewizyjnych. Najczęściej przejawia się podczas meczów. A kto wie – może w niedługim czasie będziemy mogli oglądać seriale telewizyjne jednocześnie prowadząc dyskusje na Fanpage’u serialu?

Skoro ludzie oglądają mecz, siedzą na facebooku i rozmawiają o piwie to jest świetny moment dla branży piwnej, by pojawić się w kreatywnym kontekście. Użytkownicy w naturalny sposób angażują się w treść budowaną „tu i teraz”. Świadczyć może o tym fakt, że Fanpage „Dupa Koseckiego” po jednym wieczorze ma 8 400 fanów (i stale rośnie!). Jaka marka mogłaby się pochwalić takim przyrostem bez wydania złotówki?

dupa_koseckiego_fanpage

Przejrzałem zatem kilka Fanstron marek piwnych w poszukiwaniu jakiegkolwiek nawiązania do meczu, kreatywnej komunikacji w trakcie. Zanim jednak opiszę co tam spotkałem pokażę Wam przykład tego, że liczy się kontekst i moment. Niszowy Fanpage Futbolove (970 fanów) opublikował zdjęcie z krótkim tekstem. Wyniki zaangażowania sprawdźcie sami. „Futbolove wygrał dzisiejszy Internet” – to cytat z bardzo popularnego Fanpage’a jednej z agencji Social Media.

dupa_koseckiego_futbolove

Wróćmy jednak do naszych marek piwnych. Na Fanpage’u Lech’a nie ma żadnej informacji o meczu. Ostatni post należy do Użytkownika i jest zdjęciem butelki Lecha w piasku na plaży. 400 polubień jak na trzystutysięczną społeczność nie powala.

Na profilu Warki już trochę lepiej – fotka polskiej reprezentacji i pytanie o dzisiejszy wynik. Chwali się. Szkoda, że bez jakiegokolwiek powiązania z marką bądź piwem. Ale już idziemy w dobrą stronę. 250 polubień, 52 udostępnienia i prawie 230 komentarzy.

warka_ekipa_na_swoim

Tyskie prawie wstrzeliło się ze swoim postem. Nawiązuje jednak bardziej do weekendu niż do meczu. Chociaż w komentarzach Użytkowników do postu można znaleźć takie jak: „Czteropak już chłodzi się do meczu”. A więc prawie dobrze. Trochę za wcześniej i bez powiązania piłkarskiego. Ten post połączony z postem Warki i opublikowany w odpowiednim momencie byłby piękny. Wyniki zaangażowania mówią same za siebie: ponad 900 polubień i 136 udostępnień. Jest nieźle, chociaż całkiem przypadkiem :)

tyskie_otwieramy

Na tablicy Żubra spotykamy całujące się Żubry i hasło „ŻUBRR ZALEA SIĘ NA POLANIE”. Fajne, kreatywne. Niezwiązane z meczem, więc dłużej rozwodzić się nie będę. Podobnie dzieje się na profilach: Guinness Polska i Tatry. Posty publikowane w dniu meczu nawiązują do tego, że rozpoczyna się weekend (co nie jest niczym złym w kontekście komunikacji marki piwnej – przecież w weekend pijemy piwko) nie ma tam jednak wzmianki o meczu, czy nawiązania do piłki nożnej jakkkolwiek.

Takie wieczory jak ten to ogromne pole do popisu agencji obsługujących marki piwne. Kreatywne powiązanie marki w kontekście sytuacyjnym prosto z boiska mogłoby w krótkim czasie nie tylko wywołać szum ale również wpłynąć na wizerunek marki i skojarzyć rozgrywki piłkarskie z marką. A przecież w czasie meczów konsumujemy piwo. Marki powinny więc powalczyć o to, by to właśnie ich piwo ludzie kojarzyli z meczem. Ciągle mam nadzieję, że się uda.

Jeżeli widzieliście jakieś kreatywne akcje marek podczas meczu – dajcie znać. Nie musi być piwo.

A tymczasem… Idę oddać honory.

plakac_nie_bedziemy

Podobał Ci się artykuł? Polub Fanpage!

Zobacz starsze wpisy:

Copyright 2017 K-Media Kamil Mirowski
©  All Rights Reserved

Kontakt:
mirowskikamil@gmail.com
tel. +48 602 686 610