Wewnętrznie czy z agencją?

Debata, która była elementem konferencji zorganizowanej przez Brief „Jak zarabiać na e-komunikacji”, skłoniła mnie do przemyśleń nad idealnymi zasobami potrzebnymi do efektownej i (co ważniejsze) efektywnej komunikacji w mediach społecznościowych. Według mnie idealne wyjście jest jedno – własny zespół wsparty działaniami agencji marketingowej.

business team concept

 Źródło zdjęcia: www.flickr.com

Jak pewnie wiesz – media społecznościowe wymagają dwóch rzeczy (o wiele więcej, ale bez tych dwóch lepiej nie podchodzić): a) znajomości firmy i jej działalności, b) umiejętności poruszania się w mediach społecznościowych (zarówno merytorycznie jak i technologicznie). O ile zespół wewnętrzny ma całkowitą wiedzę na temat firmy, działalności, zasad obsługi Klientów itp. – o tyle nie ma kompetencji technologicznych a czasami i merytorycznych. Wygląda więc na to, że aby w pełni profesjonalnie i całościowo wykorzystać potencjał mediów społecznościowych potrzeba synergii działań wewnątrz firmy jak również działań typowo agencyjnych.

Co jednak z małym przedsiębiorstwem, którego nie stać na zatrudnianie osób wewnątrz firmy i jeszcze dodatkowo zatrudnianie agencji? W takim wypadku chyba polecałbym ścisłą współpracę, na zasadzie konsultacji, z agencją marketingową. Agencja nie wykonuje wtedy za Klienta działań, ale wspiera go merytorycznie w tym co robi. Czyli? Taka agencja może pomóc w przygotowaniu strategii komunikacji w mediach społecznościowych, wyznaczaniu celów działań, stworzeniu dokumentu Social Media Policy czy przeszkoleniu pracowników z ustalonych zasad.

Konstruowanie strategii (o której wiesz, że mieć powinieneś) komunikacji powinno odbywać się przy czynnym udziale osoby, która odpowiada za komunikację marketingową danego przedsiębiorstwa.  To osoba, która najlepiej wie, jak firma ma się komunikować, jakie są obecne cele komunikacji i będzie pilnowała, by komunikacja w sieci społecznościowej spójna była z komunikacją w innych kanałach, aby odbiorcy nie doznawali dysonansu (jak w opisanych działaniach telekomów). Z drugiej strony powinna uczestniczyć również osoba (lub nawet cały zespół agencyjny), która zna specyfikę mediów społecznościowych i wie, jakie cele, w jaki sposób i jakim czasie mogą być realizowane przez social media. Kooperacja tych osób pozwala na stworzenie idealnego dokumentu biorącego pod uwagę wszystkie kąty patrzenia na markę. Taki dokument powinien stać się wyznacznikiem podejmowanych działań przez którąkolwiek z osób zatrudnionych w firmie, której te działania zostały powierzone.

Nie zapominajmy też o tym, że osoba wewnątrz firmy, odpowiedzialna za prowadzenie działań w social media oraz za kontakt ze wspierającą agencją, również powinna posiadać przynajmniej podstawowe kompetencje z tego zakresu. W tym celu musisz się zdecydować – albo zatrudniasz człowieka, który się na tym zna i wprowadzasz w życie firmy, albo wysyłasz wybraną osobę (czy nawet kilka) na szkolenie, które wspierająca agencja może spokojnie przeprowadzić. Nie deleguj do tych działań osób, które się na tym nie znają. Córka prezesa, która „ogarnia fejsa” to jeszcze nie jest specjalista w tematyce social media marketingu. Sekretarka też nie. Serio. A może znów zaufaj agencji i pozwól jej wybrać i wyszkolić taką osobę z Twojego obecnego zespołu? Agencja może też pomóc Ci w procesie rekrutacji – będziesz wtedy wiedział, że zatrudniasz prawdziwego specjalistę.

A co w trakcie działań? Agencja posiada kompetencje programistyczne, komunikacyjne i graficzne. Może zatem pomóc w ocenie merytorycznej komunikacji przygotowanej przez wewnętrznego pracownika, przygotować odpowiednie grafiki wizualnie wspierające główne wątki komunikacyjne, wyprodukować dedykowaną aplikację lub samą grafikę pod aplikacje możliwe do zakupienia w trybie abonamentowym. Pomoże Ci też w podpowiedzeniu jakich mechanizmów (wydarzenia, oferty) używać. Może również poprowadzić za Ciebie kampanię reklamową biorąc pod uwagę cele, które wspólnie określiliście w strategii.

W tym wypadku agencję można potraktować na zasadach specjalisty, znawcy. W Polsce rzadko kiedy firmy traktują agencje tak, jak traktują kancelarie prawnicze. Na marketingu zna się każdy. A przynajmniej każdy tak uważa. A to nie do końca prawda, right? Więc w działaniach marketingowych warto skorzystać z pomocy specjalistów.

Mam nadzieję, że już nie zastanawiasz się, czy zatrudniać agencję czy zespół wewnętrzny. Moje zdanie znasz. Resztę zostawiam w Twoich rękach. Wyszkolenie obecnego pracownika i wsparcie konsultingowe agencji nie musi być strasznie drogie – nawet dla niedużych firm. Dlatego warto się zorientować, czy w Twojej okolicy funkcjonują agencje lub specjaliści, którzy mogliby Ci pomóc.

Kamil Mirowski

 

 

Podobał Ci się artykuł? Polub Fanpage!

Zobacz starsze wpisy:

Copyright 2017 K-Media Kamil Mirowski
©  All Rights Reserved

Kontakt:
mirowskikamil@gmail.com
tel. +48 602 686 610