Perfect Social Media Team

Kto powinien dbać o Twoją markę w mediach społecznościowych? Poniżej spisałem kilka stanowisk w branżowym języku. Opisy są oczywiście moją subiektywną oceną stanowiska oraz tego, co za sobą powinno nieść – jaką wiedzę oraz kompetencje. W social media najważniejszy jest mimo wszystko Community Manager, ale o nim napisałem oddzielną notkę. W tym artykule więc poświęcę mu najmniej czasu. Jeżeli myślałeś, że jedna osoba może być odpowiedzialna za wszystkie elementy komunikacji Twojej marki – to pomyśl jeszcze raz :)

social_media_team

Community Manager – najważniejsza osoba w zespole Social Media, pasterz społeczności, nosiciel dobrej nowiny, gospodarz. O jego roli oraz wymaganych kompetencjach poczytacie w poprzedniej notce.

Content Designer – osoba, której zadaniem jest tworzenie treści zgodnych z posiadaną strategią komunikacji w mediach społecznościowych. Dobrze by było, gdyby miał poczucie estetyki, potrafił przygotować podstawowe grafiki, znał podstawy obróbki zdjęć i miał lekkie pióro. Posty w mediach społecznościowych nie muszą być wymuskanymi hasłami reklamowymi. Muszą być natomiast żywe, ludzkie, prawdziwe. Tak, by czytelnik nie myślał o nich jak o przekazie reklamowym.

Moderator – jak sama nazwa wskazuje – jego rolą jest moderowanie dyskusji. Czym to się różni od pracy Community Managera? Moderator działa głównie prewencyjnie – czyta odpowiedzi Użytkowników, analizuje je, wyszukuje potencjalne punkty zapalne, ewentualnie odpowiada we wcześniej określony sposób. Jego głównym zadaniem jest zwrócenie uwagi Community Managera na niespotykane działania wewnątrz społeczności – skargi, hejt, wulgaryzmy itp. Moderator jest głównym egzekutorem regulaminu – o ile strona takowy posiada. Dzięki niemu moderator wie doskonale jakie treści może zostawić, jakie skasować a kiedy zadzwonić na czerwoną linię do Community Managera i właściciela marki, gdy coś złego będzie się działo.

Twórca reklam / analityk – w większości zespołów Social Media zapomina się, że każde medium wymaga nakładów finansowych. Platformy społecznościowe również. Dlatego dobrze mieć na pokładzie osobę z analitycznym umysłem, która potrafi wyciągać wnioski z setek komórek excelowskich. Jej zadaniem jest zarządzanie budżetem reklamowym w taki sposób aby osiągnąć jak najlepsze wyniki w zależności od postawionego celu.

Social Media Manager – to osoba, która spina cały zespół. To na jej barkach spoczywa odpowiedzialność za wszelkie działania całego zespołu. Osoba taka powinna nie tylko posiadać wiedzę merytoryczną na temat marketingu społecznościowego, ale również technologiczną. Powinna znać specyfikę różnych platform social media. SMM nie tylko powinien umieć prowadzić projekt, ale również zarządzać pracą zespołu. To w jego kompetencjach leży przygotowanie specyfikacji technicznej ewentualnych aplikacji, wykorzystanie budżetów reklamowych, zlecanie dodatkowych prac na zewnątrz (np. zlecanie prac graficznych w przypadku, gdy wymaga tego strategia komunikacji).

Tak, w moich subiektywnych przemyśleniach, powinien wyglądać wymarzony Social Media Team. Przenikanie się kompetencji miękkich z twardymi, znajomość wykorzystywanych platform oraz wąska specjalizacja każdego z członków zespołu pozwala na kompleksowe zajęcie się marką w mediach społecznościowych.

Nie mam jednak złudzeń. Niewiele marek stać na to, by taki zespół zatrudnić. Często kompetencje muszą się mieszać. Często jedna osoba musi zajmować się 3 różnymi rzeczami. Zdarza się również tak, że wszystkie te kompetencje spoczywają w rękach jednej osoby. Jeżeli decydujesz się na zatrudnienie jednej osoby na stanowisko Social Media Kombajn – upewnij się, że wiesz, z czym ów stanowisko powinno się wiązać. Upewnij się też, czy nie lepiej zatrudnić 3 osoby o różnych kompetencjach niż jedną, która „wie wszystko”. Bo wiadomo – jeżeli coś jest do wszystkiego…

Możesz się zastanawiać dlaczego nie umieściłem w zespole grafika lub programisty. Z prostego powodu – każda firma powinna mieć grafika oraz programistę. Czy to w postaci 1/10 etatu, czy w postaci agencji, której płaci się za godziny pracy, czy freelancera. Tak jak nie wyobrażam sobie firmy bez osoby odpowiedzialnej za marketing, tak nie wyobrażam sobie, aby nie mieć pod ręką porządnego grafika oraz programisty. W obecnych czasach (zwłaszcza w działaniach digital) to kompetencje niezbędne.

Jeżeli zatrudniasz agencję Social Media i płacisz jej spore wynagrodzenie – sprawdź, czy przypadkiem Twoją marką nie zarządza jeden junior/stażysta. Niestety z doświadczenia (oraz różnych rozmów) wiem, że takie rzeczy mają miejsce. Jeżeli więc wydajesz swoje środki na pracę agencji – oczekuj agencyjnych rezultatów.

To tyle ode mnie… A jak Ty wyobrażasz sobie idealny Zespół Social Media? 

Podobał Ci się artykuł? Polub Fanpage!

Zobacz starsze wpisy:

Copyright 2017 K-Media Kamil Mirowski
©  All Rights Reserved

Kontakt:
mirowskikamil@gmail.com
tel. +48 602 686 610