Jakie rytuały istnieją w Twojej firmie?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego w jednych knajpach, restauracjach czy pubach nigdy nie ma miejsca w a drugich wiatr hula między stolikami? Pomimo bliskiego sąsiedztwa obu, podobnego klimatu, wystroju, muzyki itp.? Pomijając czynniki ewidentne, czyli: czystość, świeżość powietrza, kultura obsługi (chociaż z tym bywa różnie) – to co przyciąga jednych do jednej knajpy a odstrasza od drugiej? 

Kliknij w obrazek aby obejrzeć krótki filmik :)

coyote-ugly

Źródło obrazka: http://www.destination360.com/north-america/us/nevada/las-vegas/images/s/coyote-ugly.jpg

Aby to zrozumieć musisz wcielić się w rolę gościa. Czego oczekujesz po restauracji, pubie czy dyskotece? Klimatycznego wystroju, odpowiedniej muzyki, obsady, kultury. Aby do takiego miejsca przyjść i wydać pieniądze musisz się w nim czuć dobrze a nawet wyjątkowo. Musisz się czuć gościem. Nie Klientem.

Co możesz zrobić, by Twoi goście poczuli się wyjątkowo? Myślałeś o tym planując swój biznes? Czym Twoja dyskoteka ma się wyróżniać spośród innych w danym mieście? Czym restauracja ma przyciągnąć gości? Co sprawi, że ludzie będą opowiadali o Twoim miejscu znajomym?

W tym artykule zajmę się tylko jednym aspektem tego, co możesz zrobić, by odpowiedzieć sobie na te pytania. Otóż chciałbym Ci opowiedzieć o rytuałach. Rytuał, jak czytamy w Wikipedii, to zespół specyficznych dla danej kultury symbolicznych sekwencji sformalizowanych czynów i wypowiedzi, wykonywanych w celu osiągnięcia pożądanego skutku, który jednakże może być znacznie oderwany od pozornie oczywistego celu funkcjonalnego. Spójrz chociażby na jakąkolwiek religię – obrzędy, modlitwy, odwiedzanie świątyń – to wszystko są rytuały, które lojalizują i socjalizują uczestników danego wydarzenia. Dzięki rytuałom czują się dobrze, czują się częścią miejsca, częścią społeczności.

Czy rytuały można zaprojektować? Wykorzystać w Twojej działalności? A dlaczego nie? Byłeś kiedyś w knajpie, w której nie dostaniesz piwa w butelce? Tak jest tam zwyczaj. Piwo podaje się w czystych szklankach, w odpowiedniej temperaturze, z waflem pod kuflem, marką piwa w stronę Klienta, zgodnie z kulturą picia piwa. W innej knajpie nie podają piwa z sokiem. Jest też pewna knajpka, w której goście rywalizują na ilość wypitych piw. Każdy stolik ma swoją tablicę na której zaznaczane sa kreseczki wypitych piw. Co się wygrywa? Nic. Satysfakcję. Taka zabawa.

A co byś powiedział na to, że z barmanem o piwo możesz zagrać w kości? Za każdym razem, gdy podchodzisz do baru masz wybór – albo zapłacić normalnie za piwo, albo zagrać w kości. Jeżeli wygrasz – dostajesz piwo za darmo. Jeżeli przegrasz – musisz za swoje piwo zapłacić a dodatkowo musisz postawić piwo wybranej przez siebie osobie w barze. Proste? Ciekawe? Integracyjne?

A co by było, gdyby w pewnej knajpce co 10 piwo było za free. A Ty byś nie wiedział, które piwo  właśnie podawane jest przy barze. Bywałbyś?

To tylko kilka pomysłów na to jak urozmaicić wieczór Twoim gościom. Jeżeli chodzi o kreatywność w tym aspekcie to sky is the limit. Jedyne, co Cię ogranicza to klimat miejsca oraz Twoja własna wyobraźnia. Dobrze zaprojektowane rytuały to takie działania, które sprawią, że ludzie będą przychodzić, brać w nich udział i zapraszać znajomych. Oczywiście nie możesz opierać się tylko na nich. Rytuały muszą być spójne z całą resztą klimatu miejsca. Bo najważniejsi są Twoi goście. To oni mają do Ciebie przyjść i dobrze się czuć.

Z wiadomych względów uczepiłem się piwa. To trunek, który w Polsce ma niekoniecznie dobry wizerunek – kojarzony jest często z menelami, pity jest z butelki, podawany często w brudnych szklankach (niewiele osób wie jak sprawdzić, czy szklanka była czysta przed nalaniem piwa). Dlatego tak łatwo można z nim zrobić fantastyczne rzeczy, podnieść jego wartość, zapoznać ludzi z kulturą picia piwa. Samo wprowadzenie kultury picia piwa może być rytuałem i wyróżnikiem.

Dlaczego o tym piszę na blogu o mediach społeczonściowych? Z prostej przyczyny – posiadanie rytuałów daje nam ogromne możliwości tworzenia treści (contentu) dedykowanego, wysokiej jakości i wysokim poziome wirusowości. Są np. knajpy, w których co miesiąc odbywają się zawody w jedzeniu największego burgera na czas. O tym, że ktoś podjął wyzwanie informacja leci na Facebooka a ludzie ją lubią, komentują, motywują się by samemu wziąć udział. Social Media są więc kanałem komunikacji, w których pokazujemy prawdziwe wartości, prawdziwe wyróżniki.

Masz własną knajpę? Podziel się rytuałem, który wymyśliłeś. 

Chętnie wpadnę zobaczyć :)

Jak nie masz pomysłu – daj znać. Coś wymyślimy :)

 

Podobał Ci się artykuł? Polub Fanpage!

Copyright 2017 K-Media Kamil Mirowski
©  All Rights Reserved

Kontakt:
mirowskikamil@gmail.com
tel. +48 602 686 610