Jak organizować konkursy na Facebooku?

Stało się! Wczoraj w nocy Facebook ogłosił zmianę regulaminu. Od tej pory administratorzy stron mogą używać niektórych natywnych funkcjonalności Facebooka. Można używać komentarzy oraz głosowania w postaci kliknięć „lubię to”. Nadal nie można używać udostępniania oraz oznaczania się na zdjęciach. Jednocześnie Facebook informuje, że będzie walczył ze słabymi treściami – tzw. żebrolajkami, zabawami w lajk/komentarz/share itp. Czy to dobre zmiany? Zależy dla kogo. Dla samego Facebooka tak. Nie potrafił sobie poradzić z konkursami na tablicach i egzekwowaniem wykorzystywania aplikacji – to zezwolił na ich organizację. Z punktu widzenia mikro i małej firmy – to w sumie dobrze. Bez pomocy specjalistycznej aplikacji, która może kosztować nawet 4 000 zł, mogą organizować ciekawe promocje i angażować fanów w życie marki. Ma to również swoje pułapki, ale o tym za chwilę.

konkursy_1200x628

Zmiana algorytmu EdgeRanka oraz wprowadzenie możliwości przeprowadzania konkursów na tablicach to moim zdaniem przeniesienie budżetu z agencji/systemów płatnych aplikacji do facebooka. Firma zamiast płacić agencji za przygotowanie aplikacji – będzie musiała zapłacić za promocję konkursowego postu, żeby ten w ogóle ujrzał światło dzienne. Te kwoty oczywiście będą znacznie mniejsze, ale z punktu widzenia Facebooka: Ziarnko do ziarnka…

Co to znaczy dla agencji? Dla tych, które obsługują duże marki oznacza to tylko tyle, że będą musiały się postarać. Jeżeli Facebook będzie działał, jak zapowiada, to wartościowe treści będą miały od razu na start większy zasięg. Mniej wartościowe – będą musiały być dopalone finansami. To znaczy, że lepiej będzie przygotować komunikację dobrej jakości. Mam szczerą nadzieję, że w końcu zakróluje jakość, a nie jakoś.

Dla agencji, które obsługują mikro i małe przedsiębiorstwa to szansa na podniesienie efektywności działań komunikacyjnych. Korzystając z i tak niewielkiego budżetu nie będą musiały przygotowywać aplikacji do organizacji promocji czy konkursów. To znacznie ułatwi pracę wszelkim freelancerom. Od tej pory będą mogły obejść się bez wsparcia programistycznego. Pojawia się jednak potrzeba z drugiej strony – skoro treści mają być wysokiej jakości, to muszą być przygotowane przez specjalistów, zarówno copywritera jak i grafika. Samodzielne wrzucanie kotków na strony nie będzie miało już żadnego efektu – nawet w postaci lajeczków i komentarzy. Do tej pory też nie miało znaczenia, bo nie wpływało w ogóle na biznes, ale może ta sytuacja pozwoli zrozumieć ten mechanizm.

Ale wróćmy do tych konkursów. Skoro można już używać tych funkcji chciałbym zwrócić uwagę na kilka szczegółów, które mogą uratować nie tylko wizerunek ale również i cały biznes przed katastrofą. Otóż w ferworze radości ze zmian nie zapominaj, że nadal organizacja konkursów przez przedsiębiorstwa jest regulowana polskim prawem. Nadal loterie muszą być zgłaszane (np. nie możesz zorganizować konkursu, w którym „spośród najciekawszych odpowiedzi rozlosujemy nagrody”), nadal płaci się podatek od wygranej (od pewnej kwoty) itp. Pamiętaj też, że możesz zostać pozwany czy zwyzywany przez Użytkowników, którzy wzięli udział w konkursie, ale nic nie wygrali.

Jak się przed tym zabezpieczyć? Zawsze przygotowuj regulamin! Możesz przygotować jeden regulamin, który będzie miał odniesienie do wszystkich konkursów organizowanych na tablicy. Warto jednak ten regulamin mieć i przy każdym poście konkursowym podawać do niego link. Odpowiednie zapisy uchronią nas przed najazdami niespełnionych konkursowiczów.

Kolejną rzeczą, o której musisz pamiętać organizując konkurs, to to, że osoby, które biorą w nim udział mogą jedynie chcieć wygrać nagrodę a wcale nie muszą być zainteresowani Twoimi usługami, czy produktami. Pisałem już o tym w artykule „ile warci są Twoi fani”. Takich fanów ani nie warto mieć, ani nie warto angażować. Zabierają tylko ruch, który mógłbyś przeznaczyć na dotarcie do prawdziwych, potencjalnych Klientów. Co więc zrobić? Konkurs, który organizujesz powinien być bezpośrednio związany z Twoimi usługami lub produktami. Jeżeli przed każdym konkursem wyznaczysz sobie cel – będzie Ci łatwiej. Jakie to mogą być cele? Promocja nowego produktu, wsparcie sprzedaży konkretnego produktu, wprowadzenie nowej usługi, budowanie świadomości posiadanej usługi, zmotywowanie Użytkowników do przyjścia do lokalu itp.

Przykład konkursu mającego budowanie świadomości nowego produktu: Zadaniem Użytkownika w ramach konkursu jest nadanie nazwy nowego produktowi. Użytkownicy, których nazwy najbardziej spodobają się Jury – zostaną nagrodzeni dostawą tego produktu do domu. Taki konkurs buduje świadomość nowego produktu oraz angażuje Użytkowników w jego ostatni etap produkcji. Wartością dodaną jest również to, że zwycięska nazwa będzie używana przez przedsiębiorstwo, co jeszcze bardziej podnosi prestiż wygranej.

jogurt

Przykład konkursu mającego zmotywować Użytkowników do przyjścia do lokalu: Zadaniem Użytkownika jest zapoznanie się z odpowiednim hasłem oraz podanie tego hasła w lokalu, za co otrzyma gratyfikację. Liczba gratyfikacji może być różna, musi jednak być ustalona z góry. Np. Pierwsze dziesięć osób, które przyjdą do baru i podadzą hasło „Najlepsze kasztany są na placu Pigal” – otrzymają darmowego drinka!

konkurs_drink

Przykład wsparcia sprzedaży produktu oraz zaangażowania Użytkowników w życie marki: Zadaniem Użytkownika jest zakupienie wybranego produktu oraz zrobienie sobie z nim nietypowego zdjęcia. Zdjęcia należy umieszczać pod postem. Spośród zdjęć, które otrzymają najwięcej polubieni odpowiednie Jury wybierze najciekawsze i nagrodzi zwycięzców. Zaangażowanie Jury w ostatnim etapie konkursu pozwoli wykluczyć zgłoszenia konkursowe, które niekoniecznie pozytywnie mogą oddziaływać na markę. Takie zgłoszenia mogą zebrać więcej polubieni z racji swojego „buntowniczego” charakteru. Coca-Cola pewnie nie chciałaby, aby zdjęcie puszki cc leżącej na głowie pijanego turysty wygrało w konkursie. Ty też byś nie chciał. Prawda?

konkurs_piwko

Przykład przybliżenia marki do Użytkownika: Zadaniem Użytkownika jest napisanie krótkiej historii związanej z produktem naszej marki. Najlepiej, aby była to historia prawdziwa, ale taką być nie musi. Może np. odpowiedzieć na pytanie: Jak wyglądałby Twój wymarzony romantyczny weekend we dwoje w naszym hotelu? Spośród odpowiedzi, które uzyskają najwięcej polubieni wybierzemy najciekawszą (i możliwą do zrealizowania) historię – i ją zrealizujemy! (Dobry konkurs na walentynki?) Relacja fotograficzna ze spełnionej nagrody może być tematem na sporo dodatkowej treści wysokiej jakości promującej miejsce – np. zdjęcia z restauracji, zdjęcia ze spa, zdjęcia z pokoju hotelowego. Sesja fotograficzna może być częścią nagrody.

hotel_konkurs

Jak widać pomysłów może być mnóstwo. Jeżeli nie jesteś sam w stanie ich generować – poproś o pomoc osoby na tym się znające. Pamiętaj o regulaminie, pamiętaj o powiązaniu konkursu lub promocji bezpośrednio ze swoim biznesem, pamiętaj o losowości i najważniejsze – pamiętaj, aby każdy Twój konkurs miał jakiś cel. Bezcelowe zabawy również mogą być fajne, ale nie będą miały większego wpływu na Twój biznes. A przecież zależy Ci, aby wszystkie Twoje działania marketingowe docelowo wpływały na wizerunek, świadomość oraz sprzedaż.

Czekam na pierwsze ciekawe akcje z wykorzystaniem możliwości! :)

P.S. Oficjalny poradnik jak prowadzić konkursy (po angielsku, od facebooka) możecie znaleźć tutaj.

UPDATE 01.2017

Krótka infografika / ściągawka na temat tego, co można a czego nie można na Facebooku :)

konkursy_640x960

Podobał Ci się artykuł? Polub Fanpage!

Copyright 2017 K-Media Kamil Mirowski
©  All Rights Reserved

Kontakt:
mirowskikamil@gmail.com
tel. +48 602 686 610