Czy warto posiadać Social Media Policy w firmie?

W dobie powszechnego dostępu do mediów społecznościowych musisz uświadomić sobie, że Twój najmniej lojalny pracownik (najmniej zadowolony z pracy) może być najbardziej wpływowym ambasadorem Twojej marki. Uświadamiasz sobie wtedy, że tworząc przyjazne miejsce pracy – możesz nie tylko ułatwić pracownikom pracę (co samo w sobie jest ogromną wartością), ale również – możesz pozyskać najlepszych ambasadorów Twojej marki. Ponieważ jednak pamiętasz, że nie da się zadowolić wszystkich – uzmysławiasz sobie, że warto byłoby mieć kontrolę (chociaż może to nie do końca dobrze dobrane słowo) nad tym, co o Tobie piszą i jaki wizerunek Twojej firmy tworzą Twoi pracownicy. Do tego właśnie służy Social Media Policy. To zbiór zasad, którymi powinni kierować się Twoi pracownicy prowadząc komunikację w mediach społecznościowych.

social_policy_why_1200x628

Pracownicy muszą wiedzieć, dlaczego warto przestrzegać zasad.

Jak w każdych regułach – najważniejszy jest cel. Jeżeli z góry narzucisz jakiekolwiek zasady i nie wyjaśnisz pracownikom, czemu mają służyć – od razu możesz się spodziewać negatywnego odbioru. Nikt przecież nie lubi jak mu się mówi, „jak ma żyć”. Dlatego w samym dokumencie należy jasno i klarownie napisać, że spisane zasady mają chronić nie tylko wizerunek firmy, ale również wizerunek pracownika, co może bezpośrednio wpłynąć na jego karierę nie tylko w tej firmie, ale również poza nią.

Aby chronić i budować wizerunek firmy…

Pracownik naszej firmy, który wypowiada się w tematach związanych z branżą, w której funkcjonujemy – może być postrzegany na wiele różnych sposobów. W zależności od tego czy wypowiada się kulturalnie, czy wulgarnie, czy merytorycznie, czy emocjonalnie – może wywoływać przekonanie, że taka jest właśnie firma i w ten sposób funkcjonuje na co dzień. To całkiem dobrze, jeżeli kompetentny pracownik wypowiada się merytorycznie, jako ekspert w danej dziedzinie – buduje to nie tylko wizerunek eksperta ale również firmy, która zatrudnia ekspertów. Gorzej, jeżeli średnio powściągliwy pracownik zacznie niemerytoryczną i wulgarną dyskusję z innym Użytkownikiem, bo ten wypowiedział się negatywnie na temat firmy lub produktu. Jaki wizerunek firmy taki pracownik buduje?

Aby chronić i budować wizerunek pracownika…

Wprowadzanie lub wspólne tworzenie Social Media Policy można potraktować, jako element wewnętrznych szkoleń pracowników dotyczących kompetencji miękkich. Warto zainwestować w odpowiednie szkolenia dotyczące nie tylko wypowiadania się w Mediach Społecznościowych, ale również w mailach, na imprezach branżowych, konferencjach itp. To również moment, w którym możesz budować wizerunek poszczególnego pracownika, jako pracownika o bogatych kompetencjach, eksperta w swojej dziedzinie. To nie tylko wzmocni Twój wizerunek (wspomniany wcześniej), ale również umocni Cię w pozycji dobrego pracodawcy, który dba o rozwój pracowników.

Aby móc wyciągnąć konsekwencje…               

Każdy pracownik przed oficjalnym nawiązaniem współpracy powinien zgodzić się na warunki umowy – w tym na przestrzeganie zasad Social Media Policy. Pracownicy muszą czuć, że są odpowiedzialni za wszystkie słowa, które wypowiadają w Internecie na tematy związane z pracodawcą i, że niektóre działania mogą skutkować upomnieniem, brakiem premii czy ostatecznie zwolnieniem pracownika. Jasne jest to, że takie konsekwencje dotyczą ujawniania  wrażliwych danych (tzw. umowa o poufności jest standardowym dokumentem podpisywanym przez pracowników), ale nie ma dokumentu, który mówi, że za wulgarne odnoszenie się do konkurencyjnej firmy w ramach forum internetowego pracownik może zostać ukarany. To daje nam Social Media Policy. Z jednej strony świadomość pracownika o konsekwencjach nieprzestrzegania zasad. A z drugiej strony – możliwość reakcji pracodawcy.

Aby pozyskać Lojalnych Ambasadorów Marki…

Jak pisałem we wstępie – Ambasadorem Twojej marki jest każdy Twój pracownik. Dlatego warto postarać się o to, by pracownik czuł się dobrze w firmie, wiedział, do czego firma dąży, podzielał wartości, które firma wyznaje i wierzył w produkty i usługi, które firma sprzedaje. Równie ważne jest również to, by wiedział, że jest tym ambasadorem marki i ma wpływ na postrzeganie całej organizacji. Odpowiednio zdeterminowany, doceniany i lojalny pracownik będzie zdecydowanie chętniej polecał pracę w Twojej firmie, udostępniał komunikaty prasowe i informacje, opowiadał o firmie swoim znajomym. A przecież wiadomo, że nie ma lepszego „sprzedawcy” niż rekomendacja znajomego. Dodatkowo takie polecanie publikacji firmowych zwiększa organiczny zasięg komunikacji.

Posiadanie Social Media Policy ma więc wiele zalet. Dzięki temu dbamy nie tylko o swój wizerunek profesjonalnej firmy, ale również o wizerunek pracownika, co z kolei buduje wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy.

Podziel się również swoimi przemyśleniami na ten temat. Czy warto posiadać Social Media Policy w firmie? A może już posiadasz? Podziel się linkiem!

Podobał Ci się artykuł? Polub Fanpage!

Copyright 2017 K-Media Kamil Mirowski
©  All Rights Reserved

Kontakt:
mirowskikamil@gmail.com
tel. +48 602 686 610