Czy małą firmę stać na nieposiadanie strategii?

Przeglądając oferty prowadzenia działań w mediach społecznościowych skierowane do sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw mam wrażenie, że wśród propozycji rzadko zdarzają się takie usługi jak kompleksowe przygotowanie strategii. Oferty przedstawiają głównie „prowadzenie fanpage’a lub czasami szerzej „prowadzenie działań w social media” (co często jest niczym innym jak właśnie prowadzeniem fanpage’a). Nic dziwnego. Łatwiej jest sprzedać mniej kosztowną realizację niż kompleksową usługę wymagającą więcej pracy przygotowawczej, stałego monitoringu i podsumowywania po każdym wyznaczonym okresie, a co za tym idzie – trochę większych nakładów finansowych.

dziewczyna_liczy_kase

Źródło zdjęcia: http://www.flickr.com/photos/76657755@N04/7658172812/

„Strategia Social Media” brzmi bardzo górnolotnie i faktycznie może wystraszyć prezesów małych przedsiębiorstw. Nie posiadają one budżetów marketingowych, a wszelkie działania reklamowe prowadzone są ad hoc. Jak przyjdzie dobry handlowiec i namówi prezesa na wyciągnięcie dodatkowej gotówki – pieniądze, które mogłyby być przeznaczone na strategiczne działania wyciągane są na pojedyncze strzały. Np. reklamy w regionalnych gazetach, banery reklamowe portalach czy wpisy do internetowych baz firm.

Kompleksowa Strategia Social Media może (i powinna, by zagwarantować najwyższą jakość komunikacji) być droga dla dużych marek, które wymagają opracowania tłustego dokumentu. Przygotowanie takiego pakietu wiąże się z koniecznością wykupienia dostępu do narzędzi pomiarowych, przeprowadzania badań na własną rękę lub korzystania z kompetencji firm badawczych, przygotowania celów biznesowych, strategicznych i komunikacyjnych o wielu poziomach, opracowania koncepcji kreatywnej uwzględniającej różnorodne narzędzia komunikacji i wreszcie posiadania dostępu do narzędzi monitorujących obecny stan realizacji celów oraz sposobu podsumowywania działań i mierzenia efektów.

Nie wszystko, co potrzebne dużym korporacjom, potrzebne jest małym firmom do przygotowania strategii. Oczywiście – cały plan będzie wyglądał podobnie: analiza wyjściowa, cele, koncepcja kreatywna, wskaźniki efektywności (KPI), harmonogram, sposób mierzenia efektów. Jednak przy małej firmie może to być dokument kilkustronicowy, zawierający główne założenia biznesowe i komunikacyjne. Najważniejsze jest to, aby nawet najmniejsza firma wiedziała po co prowadzi działania wykorzystując media społecznościowe, jak będzie mierzyć efekty tych działań i ile czasu to może zająć. Najgorszym możliwym sposobem prowadzenia działań jest sposób „konkurencja ma, to i my musimy mieć”. Owszem – dobrze wiedzieć co robi konkurencja, ale również dobrze wiedzieć, czy działania, które chcesz przeprowadzić będą miały realny wpływ na Twój biznes. Bliższy, czy dalszy, ale jednak wpływ.

Oferty „Poprowadzimy Twojego Fanpage’a za 100-600 zł miesięcznie” nie dość, że psują rynek, to jeszcze obniżają jakość działań. W takiej cenie nie da się przygotować strategii działań, wybrać narzędzi monitorujących, po każdym okresie kampanii spotkać się i omówić efektów. W tej cenie można posadzić studenta bądź stażystę, który będzie pisał posty. Tyle. Bez strategii, konkretnych celów oraz działań mających realny wpływ na Twój biznes. Moim jednak zdaniem to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Koszt 600 zł miesięcznie w skali roku to 7 200 zł. Czy aby na pewno małą firmę stać na szastanie taką kwotą na lewo i prawo?

Agencje bardzo często zgadzają się na niskie kwoty prowadzenia działań np. na Facebooku. Jest to związane z tym, że potrzebują płynności finansowej i kilku takich Klientów, będących długim ogonem zapewnia im stałe przychody bez większych kosztów. Trochę to wina agencji, które godzą się na obniżenie jakości usług, a trochę wina Klientów, którzy chcą, aby było jak najtaniej. Myśląc jednak o własnym biznesie zastanów się, czy nie lepiej przygotować się na półroczną lub roczną kampanię planując odpowiedni budżet, przygotowując strategię, mierząc konkretne efekty w trakcie prowadzenia działań i dostosowując zmagania w taki sposób, by coraz efektywniej wykorzystywać narzędzia social media?

Oczywiście rozumiem, że nie każda firma może mieć 20-30 tyś. złotych rocznie na kampanię. Im mniejszy budżet – tym wymaga większej optymalizacji kosztów. Może firma nie musi być na 3 różnych serwisach społecznościowych, może nie musi korzystać z dedykowanych aplikacji każdego miesiąca, może nie musi mieć 5-7 wpisów tygodniowo na Facebooku. Bo nie ilość wpisów jest ważna, tylko to, czy te wpisy realizują zaplanowane cele. Może warto nawiązać współpracę z konsultantem, który będzie stale podpowiadał firmie co może zrobić własnymi zasobami i w jakim zakresie warto współpracować z agencją zamiast oddawać całą komunikację stażyście za 500 zł miesięcznie.

Przed jakimikolwiek działaniami w social media warto, abyś zrobił dwie rzeczy: a) określił roczny budżet jaki jesteś w stanie wydać na kampanię w mediach społecznościowych (kampania w społecznościach to długotrwały proces, dlatego działania wymagają czasu – np. roku) b) przygotował na podstawie określonego budżetu strategię działań w social media. Jeżeli nie czujesz się na siłach, by zrobić to samodzielnie – poproś agencję social media lub konsultanta, specjalistę w tej dziedzinie, by pomogli Ci na tym etapie. To najważniejsze stadium prowadzenia Twoich działań. Nie warto na nim oszczędzać. Samo prowadzenie Fanpage’a, grupy na NK, profilu na Pitereście czy Instagramie – to jedynie pochodne tego odcinka całego procesu.

I pamiętaj – nie każdy musi być w mediach społecznościowych.  Czasami lepiej nie być wcale niż być bezmyślnie i nieprofesjonalnie. Każde Twoje działania wpływają na wizerunek Twojej firmy. Jeżeli działania będą nieprofesjonalne – Twoja firma będzie wyglądała nieprofesjonalnie, a Twoje starania zamiast budować pozytywne relacje – mogą wywołać niepotrzebne zamieszanie czy nawet kryzys. Tego chyba nie chcesz?

W razie problemów – mogę Ci pomóc :)

p.s. Dzięki za pomoc Monika!

Podobał Ci się artykuł? Polub Fanpage!

Zobacz starsze wpisy:

Copyright 2017 K-Media Kamil Mirowski
©  All Rights Reserved

Kontakt:
mirowskikamil@gmail.com
tel. +48 602 686 610